Blogs

« Vorige - Volgende »

De liefde voor een woning gaat door de neus

2 april 2014 - 17:06  •  Annalies Nijlant  •  reacties

De liefde voor een woning gaat door de neus

Aanstaande zaterdag is het ‘Open Huizen Dag’, een belangrijke dag voor huizenverkopers. Ik wil daarom even aandacht geven aan een bijzonder aspect van verkoopstyling (of beter: ‘vastgoedstyling’). In plaats van over cijfers, getallen, budgetten en prijzen te beginnen (want daar denk je toch aan als het om vastgoed gaat), heb ik het hier liever over appeltaart. Huh,… appeltaart? Inderdaad: appeltaart.

Maar eerst dit. Een juiste promotie en een goede presentatie, daar komt het op aan als je je huis wilt verkopen. Er gelden hier twee ‘strenge’ regels: doe het meteen, en doe het goed. Hoe langer een woning te koop staat, des te groter de kans dat deze in prijs zakt!

Promotie en presentatie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Bij een goede presentatie en een slechte promotie komt er niemand kijken bij de te verkopen woning. Omgekeerd zullen er bij een juiste promotie en een slechte presentatie weliswaar potentiële kopers even hun interesse tonen, maar die zullen afhaken bij het zien van slechte foto’s of een huis dat niet optimaal gepresenteerd is.

Een optimale presentatie is cruciaal. Veel mensen kunnen niet objectief naar hun eigen te verkopen woning kijken. Geloof mij: alleen een professionele vastgoedstylist kan een gemiddelde woning transformeren naar een uitzonderlijke woning.

Hoe meer tijd er besteed wordt aan de promotie van de woning, hoe groter het aantal potentiële kopers dat hierdoor wordt aangetrokken. En hoe meer potentiële kopers je bereikt, hoe groter de kans is dat je de woning voor een goede prijs verkoopt.

Maar hoe zit dat nu met die appeltaart?

Het is een beproefde methode om met de geur van versgebakken appeltaart de zintuigen van de woningbezoeker positief te prikkelen. Uit onderzoek is echter gebleken dat geuren ook ‘te rijk’ kunnen zijn. Wat blijkt: hoe minder gecompliceerd de geur, hoe groter de kans op verkoop van je woning! Dat zit zo: bij het verwerken van een geur die bestaat uit meerdere delen moeten de hersenen meer informatie verwerken dan bij een enkele geur. En hoe meer informatie er verwerkt moet worden, des te moeilijker het is een besluit te kunnen nemen. Zo kan de truc met de appeltaart (bestaande uit verschillende geuren van deeg, appel, kaneel en suiker) onbedoeld een averechts effect hebben.

Welke geuren hebben dan wel de gewenste uitwerking op de woningbezoekers? Dat zijn geuren die geassocieerd worden met frisse buitenlucht, zoals sinaasappel, dennenhout, vanille of citroen. Geurkaarsjes of -stokjes zijn hierbij het meest handige middel om de neuzen te verwennen.

Dus… als je het advies krijgt om voor de ‘Open Huizen Dag’ een appeltaart te bakken, weet dan dat je bij de neus wordt genomen.

Fotograaf: Josh Walet