« Vorige - Volgende »

Gerdien Verschoor geeft inkijkje in schrijverschap

23 oktober 2015 - 14:16  •  Sjaak Blaazer  •  reacties

Gerdien Verschoor geeft inkijkje in schrijverschap

Gerdien Verschoor heeft donderdag 22 oktober een persoonlijk inkijkje gegeven in haar leven als schrijfster. Op een open en spontane wijze vertelde zij hoe zij min of meer toevallig als schrijfster is begonnen, door welke zaken zij beïnvloed wordt - daarbij speelt Polen en haar werk als kunsthistoricus een grote rol - en wat er bij komt kijken voor een boek in de winkel ligt. "Discipline is voor een schrijver net zo belangrijk als inspiratie", aldus Verschoor tijdens haar presentatie in het Kerkje aan de Burgemeester Colijnstraat.

Gerdien Verschoor wordt in 1963 in Boskoop geboren en woonde in de K.J.W. Ottolanderstraat, die aanvankelijk Blauweregenstraat heette. Zij was leerling op de Immanuëlschool, later op de Samenwerkingsschool in Waddinxveen. Ook al las ze graag en haalde zij boeken uit de ‘bibliotheek’ achter de Zijdekerk, er waren geen plannen om schrijfster te worden. Wel vond ze het mooi dat ze de naam van Diet Verschoor op een boek zag staan. "Een Verschoor kan dus boeken schrijven,” dacht ze.

Zij herinnert zich dat zij op 13 december 1981 samen met haar zusje die jarig was, naar platen van ABBA luisterde. Haar vader kwam op een gegeven moment naar boven en vertelde dat Rusland Polen (periode Jaruzelski) was binnengevallen. Zij was toen voor het eerst geïnteresseerd in Polen. Kort daarop kreeg zij van haar moeder het boek ‘De slaaf’ van Isaac Bashevis Singer. Het was het begin van een fascinatie voor Polen. Door haar studie kunsthistorie komt zij, via studentenuitwisseling, in Polen terecht. Uiteindelijk vestigt zij zich daar ook. 11 jaar woont zij in Warschau op de grens van wat vroeger de Joodse wijk was.

Zij raakt gefascineerd door de verhalen, door het feit dat er wel veel oma’s, maar niet veel opa’s zijn, de Joodse cultuur, het land en de natuur. Kortom Gerdien wordt verliefd op Polen. “Probeer maar eens uit te leggen waarom je van een land houdt. Dat is onbegonnen werk.” Zij heeft veel contact met jonge en oudere mensen en die vertellen haar hun belevingen. Door het opschrijven van die verhalen komt ze op het idee een boek te schrijven.

Dat wordt haar eerste roman ‘De draad en de vliegende naald’. Prachtig vertelt zij waarom ze liever had gezien dat de titel ‘De vinger van God’ was geweest, maar dat zelfs schrijvers soms geen zeggenschap hebben over de titel, het omslag en meer van dat soort zaken. Het boek telde aanvankelijk 100.000 worden. Ze schreef het boek in een strak schema van 1.000 worden per dag. ‘Discipline is voor een schrijver net zo belangrijk als inspiratie.” Toen en uitgever wel iets in het boek zag, moest ze 20.000 woorden schrappen. En later toen de uitgever belde dat hij het boek wilde uitgeven moest het nog eens met 20% worden verminderd. “Het klinkt misschien wat gek, maar het boek verbeterde er door."

In 2014 verschijnt haar roman ‘De kop van Oskar Wronski’. Momenteel werkt zij aan haar derde boek, maar daarover, zelfs over het onderwerp, wil zij nog niets in de publiciteit hebben.

Van het schrijven kan zij niet leven. Daarom combineert zij het schrijverschap met een baan, eerst als cultureel attaché op de Nederlandse ambassade in Warschau, de stad waar haar boek ‘De draad en de vliegende naald’ zich afspeelt. Momenteel is Verschoor directeur van Codart, een internationale netwerkorganisatie voor museumconservatoren van Nederlandse en Vlaamse kunst.

De lezing van Gerdien Verschoor mag  een van de hoogtepunten van de activiteiten van de Stichting Vrienden van het Kerkje worden genoemd. 

Foto: sjb

Fotograaf: Josh Walet
Stichting Vrienden van het Kerkje.'
Stichting Vrienden van het Kerkje

het Kerkje van Boskoop