« Vorige - Volgende »

Plantarium presenteert thema voor 2020

2 maart 2020 - 12:09  •  inBoskoop.nl  •  reacties

Plantarium presenteert thema voor 2020

Plantarium introduceert Greenspiration als het nieuwe thema voor de komende beurseditie. Hiermee wordt het startschot gegeven voor de nieuwe koers, die de oorspronkelijke kernwaarde van de beurs -het ultieme platform voor kwekers- moet versterken en meer bezoekers en deelnemers moet aantrekken.

Tijdens IPM in Essen was Plantarium veelvuldig in gesprek met bezoekers die hun belangrijkste interesse of reden voor bezoek deelden. De keuze voor het nieuwe thema werd hier nog eens bevestigd. Weinig antwoorden waren hetzelfde of vielen in dezelfde categorie, maar zijn allemaal samen te vatten onder één noemer: inspiratie. Er is ook uitgebreid gesproken met vooral Nederlandse deelnemers, die op IPM met een stand aanwezig waren. Zonder uitzondering is men het erover eens dat Plantarium een belangrijke beurs is met een hoofdrol voor de kwekers, die -zeker in internationaal perspectief- een eigen en krachtig podium verdient.

Greenspiration zagen we op Plantarium in de vorm van nieuwigheden en diversiteit van producten bij de aanwezige kwekers en veredelaars. In de nieuwe opzet gaat Plantarium voor uitbreiding van het kwekersveld, dat als oorspronkelijke kern van de beurs een centrale plaats krijgt. Daarin zien we een meer prominente presentatie van de nieuwigheden, noviteiten en veldkeuringen. In feite is dit het groene goud van de beurs, dat een grote aantrekkingskracht heeft op een breed publiek uit binnen- en buitenland.

Nieuw is dit jaar het Greenspiration themaplein, waar bezoekers een divers aanbod krijgen aan presentaties, discussies en workshops. De onderwerpen lopen sterk uiteen, maar raken allemaal het hart van de sierteeltsector. Zoals het groeiende aantal initiatieven om enorme aantallen bomen in steden te planten, vaak met ambitieuze budgetten en planningen. Hoe gaan we daar professioneel mee om, hoe kunnen we ons hierop voorbereiden? Wat dichter bij huis zien we dat sommige nieuwigheden in de prijzen vallen en uiteindelijk niet succesvol zijn. Hoe kan dat? Wat kunnen we daar zelf aan doen? Praktische voorbeelden, die illustreren hoe Plantarium met inspiratie meer nieuw publiek wil trekken. Om vervolgens de verbinding te leggen met partijen en oplossingen op de beursvloer. Het programma kan worden gevoed vanuit de internationale vakpers -die op IPM al met goede suggesties kwamen- en vanuit deelnemers, die hiermee een nieuw podium krijgen voor nieuwe methodieken, producten, inzichten en ervaringen.

Fotograaf: Plantarium